5 km på 31,5 minuter!

För att må bättre har jag börjat motionera regelbundet. Som vanligt är det en tävling – annars blir det bisarrt tråkigt. Så första gången jag sprang slingan (december 2020) tog den 49 minuter. Efter att ha sprungit 5 km samma slinga varje dag under ett par månader var det så dags att testa tiden igen. Nu är jag nere på 31,5 minuter! Så grymt!

Springa

Att komma igång med träning är lätt

Ja jag vet att många nu blir provocerade men det var inte så svårt alls. Det var ju bara att ta sig kragen och agera. Så här har min resa sett ut till regelbunden löpning, bättre mående, lägre vikt och lättsammare vardag.

  1. Kläderna

Det är kläderna som gör att man ser snygg, snabb och cool ut. Eller – det är kläderna som gör att man känner sig så i alla fall. Det blev nya löparskor från Stadium (1649 kr…..jo man tackar) och snygga löparsvettband.

Sen ska tuttarna vara på plats så en sport-bh från Sport-bh.nu samt löparklocka som har koll på både tid, längd och distanserna.

  1. Gör upp ett schema

Själv har jag valt att springa en vända varje dag efter jobbet. Det är bara att byta om ta sig ut direkt innan tröttheten slår in. Det är enklast och snabbast. Sen mår man gott hela kvällen efter en löpartur och skön dusch.

  1. Ge inte upp

Efter att ha sprungit varje dag i 18 dagar så var det lätt att fortsätta. Det handlar bara om att komma över tröskeln.

Kosten är A och O

Klart det spelar roll hur du äter. Jag har även lagt om kosten vilket självklart har gjort skillnad. Socker och kolhydrater åkte ut med huvudet före medan proteinpulver välkomnades in med varma armar. Det var i stort sett lika gott också.

Samma sak här. Börja och fortsätt. Sen är den goda vanan invand och det är bara att mata på med goda frukter och grönsaker istället för godis och chips.

Sen blir det maraton…

I höst tänkte jag ställa upp i Stockholm Maraton. Lika bra att satsa när jag ändå är igång.

Nu lutar jag mig tillbaka i soffan, tar en stor klunk av min Coca Cola och funderar hur jag ska orka sträcka mig fram till chipspåsen. Några nya löparskor är inte inköpt, inomhustofflorna från Rusta sitter fortfarande på mina fötter och magen är min vän. Men det var kul att testa på hur det skulle vara att blogga som alla andra. Att lättsamt skriva om hur många kilometer jag sprungit, vilka morötter som har bäst C-vitaminnivå och vilka maraton som planeras in på semestern. För vem vill läsa en blogg av en halvfet (snällt sagt) kvinna som stänger av när Sportnytt börjar på TV eftersom hon blir för trött av att bara se alla springa i vinjetten…

Sitta i soffan och äta chips

// MJ